torsdag 4 december 2008

Fibromyalgi symtom.......

För er som undrar lite över Fibromyalgi,här är en lista på symtom,blir rädd själv när jag läser den listan....själv har jag 95% av allt detta:

Vanliga symtom vid fibromyalgi
Värk - på många ställen eller som flyttar omkring i kroppen
Trötthet/kraftlöshet
Ofunktionell sömn; vaknar inte utvilad
Stelhetskänsla
Närminnesstörningar
Koncentrationsproblem; svårt att finna ord
Yrsel, balansproblem
Huvudvärk
Irritabilitet, humörsvängningar, ”kort stubin”, psykisk stresskänslighet
Domningar, stickningar
Slemhinnesymtom - ögon, mun, näsa, underliv.
Svullnadskänsla
Ljuskänslighet
Luktkänslighet
Ljudkänslighet
Feberkänsla, ibland kokande känsla i kroppen; ömsom kall-varm; svettningar
Colon irritabile symtom
Täta vattenkastningar
Hjärtrytmrubbning och/eller andningssvårigheter; tillfälligt
Illamående
Kroppsklåda
Vadkramper, spec. nattetid
Ofrivilliga muskelryckningar
Nedstämdhet kopplad till värkintensiteten
Dimsyn och svårigheter att fixera blicken
Kalla fingrar och tår
Infektionskänslighet, särskilt herpesvirus
Diffusa hudreaktioner

15 kommentarer:

Jag sa...

Ja, man blir ju mörkrädd...puhu

Anonym sa...

Hur många av symtomen måste man ha för att anses ha Fibromyalgi?

Anonym sa...

Hej Gumman Pia, jag vet hur det känns! Om du är beredd att göra nåt för att slippa allt det där, så *måste* du fixa syra-basbalansen i kroppen. Kroppen SKRIKER att nåt är fel. Jag har haft 90% av alla fibrosymtom men inte nu längre, så länge jag sköter en balanserad diet.

Det är bara helt enkelt så våra gudomliga kroppar funkar: när man är försurad och förgiftad blir man sjuk och får dessa vidriga symtom, som kommer krypande med åren. Det kan faktiskt leda till att cellerna omvandlas till cancer!

Googla på Syra Bas balans, och börja läsa t.ex. på http://www.guas.net/rubriker.html

Lycka till!!! Ge inte upp, identifiera dig inte med dessa symtom utan gör dig av med dem istället. Jag är 35 och genom att bara ändra dieten så blev jag symtomfri!!!!! Hellre skippar jag viss mat/dryck och slipper må skit. Tyvärr finns det ingen mirakelmedicin...you gotta do what you gotta do, girl! :)

Kramen

P.S. Jag vill dela med mig för jag hade blivit glad om nån sa detta till mig när jag hade det som värst.

Fibrobruden sa...

Mm, samma här. Man känner sig helt förstörd och mörkrädd när man läser det där. Kram!

Anonym sa...

Hej Pia.

Jag var hos läkare i förra veckan, ont i hela kroppen och vanliga smärtstillande tabletter hjälper inte trots maxdos.

Jag har många av de symptom som radas upp men INTE nån smärta på triggerpunkterna som jag läser om överallt. Jag är rädd att jag ska få diagnosen fibro men hoppas ändå på att det inte är så pga just triggerpunkterna.

Jag jobbar oxå med hus och trädgård, jag följer din blogg :-)

hälsar MY

Anonym sa...

Hej Pia.

Jag var hos läkare i förra veckan, ont i hela kroppen och vanliga smärtstillande tabletter hjälper inte trots maxdos.

Jag har många av de symptom som radas upp men INTE nån smärta på triggerpunkterna som jag läser om överallt. Jag är rädd att jag ska få diagnosen fibro men hoppas ändå på att det inte är så pga just triggerpunkterna.

Jag jobbar oxå med hus och trädgård, jag följer din blogg :-)

hälsar MY

ingela --kämpisen sa...

ja, jag håller med om nästan allt......jag har just börjat prova tramadol, e en 32årig tjej som levt med fibro i tio år

Mia sa...

Hej, vill börja o säga vilken fin blogg du har. Har haft fibro sedan 2001. Är inne i ett ordentligt skov där jag bara vill gråta hela tiden över den grymma tröttheten som denna sjukdom ger. Jag vill så mycket med mitt liv men att bara tya "vara" är tungt både psykiskt och fysiskt. Det som hänt det senaste är att jag knappt tyar sitta vid matbordet en längre stund... min hela värmedyna i sängen är suuuuper mot värken och stelheten i muskler o leder.
En Goer Jul önskar jag dig från mig/ Mia

Mia sa...

Hej igen, glömde att skriva att jag har fått utskrivet av läkare och använt Tiparol ett tag. Kan kombineras med panodil el alvedon. Ska användas inför natten 1-2 tbl har min läkar skrivit men ibland får jag även ta den på dagen pga värken. Hjälper hyggligt. Kram från Mia

Micke Skribent sa...

Besök gärna denna nya blogg som ger svaren på hur och varför våra moderna sjukdomar uppstår.

http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/fibromyalgi-kan-direkt-knytas-till.html

Anonym sa...

Hej Pia,

Vet precis hur det känns och jag har dessutom EDS. Kämpa på ;)
/Linnéa

E.Milz sa...

Läste i Aftonbladet hur en person fick hälsan tillbaka.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10346257.ab?fb_comment_id=fbc_353624819942_12930085_379570599942#f1315272a9564ec

Boken är slutsåld i Adlibris men jag hittade den här:

http://www.wix.com/ursulajonsson/home#!

mvh
Eckhardt

Anonym sa...

Hej Pia. Jag känner igen mg en hel del i de symtomen! Har reumatism redan men misstänker att jag har fibromyalgi också, både min mamma och moster har det och det verkar ligga i släkten precis som reumatismen. Har precis påbörjat att medicinera mot reumatismen men ska vid nästa läkarbesök få igenom att bli utredd även för fibromyalgi. Jag är bara 26 men behöver redan ta till sjukskrivningar för att inte gå in i väggen fullständigt pga tröttheten...

Anonym sa...

Men herregud hur kan ni inte förstå att det är kronisk BORRELIA ni alla lider av ?
Det enda som hjälper är långtidsbehandling med antibiotika.
Vänligen se denna film så förstår ni vad jag pratar om.
UNDER OUR SKIN från 2008.
http://youtu.be/2JgR_Jfbhv8

Anonym sa...

Hej. Vill komma i kontakt med dig, maila mig?
/Madeleine
madeleine.lindberg@live.com