lördag 4 april 2009

Soliga Lördag!

Tjena Mittbena!

Vaknade tidigt idag,har haft så ont i armarna i natt som alltid när jag "gör för mycket",blir ju lätt så när man har bra dagar...vill såååå myyyycket,det kliar liksom i kroppen då!

Fick lite frågor ang min dotter M's operation som jag ska försöka svara på....
M har en kraftig scolios man mäter scolios i grader en vanlig ryggrad är (om jag nu har förstått detta rätt) 0 grader= rak. M's rygg är sned,vriden,till 64garder. Det är den de vill räta ut genom att steloperera den till ett rakare läge,hon kommer ej bli 0 gradig men kanske runt 20 grader tror läkaren. Hon har även haft en kotförskjutning längst ned på ryggraden som kommit pga kröken hon har upptill(= den som ska opereras nu) den rätade de ut den 27/10-08,stelopereade och satt in skruvar och plattor för att hålla den på plats.
Den första op var tuff för henne,vi var på sjukhuset i 1 vecka,första dygnet var vi på intensiven för de skulle ställa in den morfinpump som hon skulle ha för att ta bort de svåra smärtorna.Sen är man på en vanlig avdelning. M började kunna gå igen efter ca 4 dagar så innan dess var hon helt sängliggande med massa slangar och apparater.
Den här op hon ska göra nu är större,det kommer att bli ca ett dygn på Intensiven nu med,sen till avdelning.Jag är med henne hela tiden på sjukhuset. Det tar nog en 10 dagar innan vi är hemma igen. Inskrivningen är på måndag,Operationen är på Tisdag då får jag och min man pussa henne "hejdå" vid 7.30 och sen "får vi tillbaka henne" ca kl 15....dessa timmar är så låååånga och såklart är man ju orolig för henne det är ju inte att leka med när de ska in i ryggraden och greja...:(

Så visst är vi oroliga som någon frågade om,MEN jag litar helt på hennes DR och känner mig trygg med honom och teamet runt min dotter.
Så ligger det till hoppas det går att läsa och förstå det jag skrev,inte alltid så lätt att få ner vissa saker i skrift....

Vi kommer att ligga inne över Påsken,så för oss är det Påsk i dag! Vi ska måla ägg och pyssla med svägerska och hennes familj idag.....sen äta gott och vem vet kanske Påskharen kommer med lite påskägg??!!

Hoppas även på att kunna vara ute mycket i fina vädret i dag!

Kram på er alla!

6 kommentarer:

Snäckan sa...

God morgon!
Ja, det låter som tuffa ingrepp din dotter får vara med om. En kusin till mig opererade sin scolios som vuxen, eftersom den bara förvärrades i kapp med att hon blev äldre. Tror det är bättre att göra detta när man ännu är ung. Man läker ju snabbare på alla sätt.
Förstår att det är oroligt. Håller tummarna för att allt går bra och att hon inte behöver ha allt för ont.
Tack för DINA kommentarer. De gör mig alltid glad.
Kramar!

Majken sa...

Usch då det låter verkligen som en jobbig operation.. Hoppas den går över förväntan..

Önskar dig & de dina en underbar dag!
Hoppas grillat smakade ;)

Lotta sa...

Hej Pia!
Jag önskar dig och din familj en skön helg i vårsolen!
Kram Lotta

Anonym sa...

Hejhej!
Låter som en jobbig operation och en jobbigt tid för er fram över. Hur gamal är din dotter?

Ha en trevlig kväll.
Kram

Lena sa...

Tack omtänksamma du för hälsning om en fin lördag. Du måste vara någonting extra trevligt när du tänker på andra när du säkerligen har fullt upp att tänka på dotterns operation. Önskar er verkligen att allt går bra och det gör det säkert, det finns många duktiga läkare.

Känner igen det där om att göra mera, hur man får då, det går inte alltid att vara så klok som man borde vara men ibland när man gör för mycket så går det bra och andra gånger så går det inte lika bra, sjukdomen är ju så oförutsägbar så man vet ju inte i förväg hur man ska må, och det är väl ett sätt att leva också, vissa saker måste man bara göra och ibland tar lusten att göra över. För mig idag var det att byta gardinstång, skall sluta ha gardinkappa för det finns så vackra längder och panelgardiner fast jag gillar ha gardinkappa i sovrummet men nu hittade jag så fina gardiner till sovrummet så nu blir det att byta gardinstång, det bänglade lite men det är på gång.

Verkar som att ni har en mysig helg med pyssel och sällskap, då kan det ju vara som allra bäst.

Skönt när operationen är över och ni ser att allt blivit bra.

Kram Lena

Laizan sa...

Tack för ditt inlägg..alltid lika roligt att läsa!

Såg just att din dotter skall opereras, usch, det är alltid jobbigt med operationer, och en så stor operation dessutom, hon verkar vara en tuff liten tjej!
Som förälder känner man sig så vansinningt maktlös när man inte kan göra nåt för att underlätta, man får bara finnas där vid deras sida och ge styrka och tröst tills dom mår bättre.
Tänk vad bra det kommer bli sen iaf när allt är över och hon får komma hem, bara det gör ju att hon känner sig piggare!
Stora kramar från Annelie